• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Crestfaktor

Kanske sitter du och sliter med en mix som låter grumlig. En bov i dramat kan vara dålig crestfaktor. Håll koll på crestfaktorn och öka skärpan och energin i dina mixar.

Örat och frekvenser

För att förklara crestfaktorn behöver vi snabbt gå igenom lite grundteori om hur örat fungerar. I örat sitter öronsnäckan som kan ta upp ett visst frekvensregister. Detta frekvensregister sträcker sig från basen i botten upp till diskanten och allt där emellan.

Tänk dig att det är detta utrymme som ska fyllas när du gör din mix. Utmaningen är att inte stapla för mycket av samma vara i samma utrymme. Det betyder att du inte ska låta flera saker i din mix spela inom samma frekvensområde. Då förlorar mixen skärpa och låter grumlig.

Uppnå en god crestfaktor

Grunden ligger i ett bra arrangemang. Om du tänker på crestfaktorn i arrangemanget kommer instrumenten att komplettera varandra istället för att ligga och bråka inom samma frekvensområde. Equalizern kommer bra till hands för att uppnå en god crestfaktor, men se EQ:n som ett komplement till ett bra arrangemang och inte något som på egen hand skapar en god crestfaktor.

Låt basen och bastrumman samarbeta

Ett klassiskt exempel på två instrument som ofta gör anspråk på samma frekvensområde är basen och bastrumman, vilket bidrar till att mixen blir grötig. I det läget använder du din EQ och skär i bottenregistret på något av instrumenten. Till exempel kan du karva ur en del botten ur bastrumman genom shelving-inställningen på EQ:n.

I vissa mixar går det att ta bort så mycket botten ur bastrumman att bara knäppet i det övre registret finns kvar. Detta utan att den förlorar sitt tryck. Det är lite som att lägga ett pussel där du måste karva ur bitarna själv för att få det att passa. Det viktiga är att ha helheten i fokus. Hur ett instrument låter i solo är ganska ointressant. Poängen är att få allt att låta bra tillsammans och komplettera varandra.