Spotify
Det finns många streamingtjänster men det går inte att komma ifrån att Spotify just nu är den allra största och populäraste, åtminstone i Sverige. Varje dag släpps ca 40.000 nya låtar så det gäller att vara kreativ för att höras i det stora bruset.
Spotify For Artists
Som artist kan du skapa ett konto på Spotify For Artists. Här kan du se statistik över dina streams, ansöka om att vara med på spellistor, göra canvas-videos och uppdatera din Spotifyprofil med bilder och information.
Här finns också mängder av bra tips och videos hur du kan nå ut med din musik.
Canvas-videos
Genom Spotify For Artists kan du ladda upp korta filmklipp på 3-8 sekunder för varje låt. När låten sedan spelas på en smartphone loopas filmen samtidigt.
Playlists
Att hamna på någon av alla Spotifys spellistor har blivit allt viktigare för artister och skivbolag. Tidigare var radiostationer de viktigaste kanalerna, nu är det istället spellistorna. Spotify har flera typer av spellistor:
Spotifys egna spellistor
Här väljer Spotify själva ut vilka låtar som får plats. Dessa spellistor finns i två varianter:
1. De algoritmbaserade spellistorna
För att hamna här behöver du vara populär på Spotify. Dina låtar ska ha spelats många gånger och du ska ha många följare. Ofta är första veckan vid en release extra viktig. Spelas låten mycket då, kan den rankas som populär och därmed få plats på några av dessa spellistor.
2. De redaktionella spellistorna
Dessa spellistor är skapade av Spotifys musikredaktörer. Du kan ansöka (pitcha) om att få vara med på dessa. Det gör du via Spotify For Artists och helst minst två veckor före releasedatum.
Ofta släpps dessa spellistor på fredagar med överrubriken New Music Friday. Det är därför det är vanligt att artister släpper sina låtar på just fredagar.
Tredjepartsspellistor
Här är det privatpersoner eller företag som gjort egna spellistor. Här har du ett detektivarbete att ta reda på vem som ligger bakom respektive lista och ta kontakt med dem.
Det finns också tjänster som hjälper dig att ”pitcha” låten till tredjepartsspellistor. Några exempel är Submithub och Groover. Här betalar du några kronor för varje spellista eller blogg de skickar till. En positiv sak med dessa tjänster är att du får feedback från spellistorna, oavsett om de spelar musiken eller inte.
Du kan givetvis göra egna privata spellistor där du blandar andras musik med några av dina egna låtar. Det kan vara ytterligare ett sätt att hitta nya fans.
Majorbolagens spellistor
De tre stora musikbolagen Universal Music, Sony Music och Warner Music är huvudägare av Spotify och har också egna spellistor. Dessa är Digster (Universal Music), FILTR (Sony Music) och Topsify (Warner Music). Bolagen prioriterar främst sina egna artister där.
Här är två klipp från Spotify For Artists om hur spellistor fungerar och hur du kan hamna på dem:
Här kan du läsa mer om Spotifys olika spellistor.
Pre-save
Det finns flera tjänster som hjälper dig göra länkar där dina fans kan "förhandsspara din låt på Spotify". Skaffa en pre-save-länk flera veckor före release och bygg upp intresset för släppet. Genom en pre-save kan du också samla på dig Spotifyföljare och mailadresser till de som klickar på länken.
Nackdelen med en pre-save är att fansen samtidigt tvingas godkänna att tjänsten får tillgång till deras Spotifykonto och därmed tvingas tacka ja till flera av tjänstens egna spellistor.
Be dina fans följa dig
På din artistprofil finns "Följa-knappen". De som väljer att följa dig får automatiskt upp dina nya releaser i sin personliga spellista Release Radar.
Guide till Spotify
Distributionsbolaget och aggregatorn CD Baby har gjort en egen guide om hur du släpper musik och marknadsför den på Spotify. Kolla in den här!
Studiefrämjandet hjälper dig
Vi kan stötta och guida dig genom hela processen kring hur du når ut med din musik. Kontakta Studiefrämjandet på din ort!
Dela sida:
Dela: