• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Texten till musiken

Alla har sina favoriter bland låttexter. Refrängen som för alltid klistrat sig fast eller versen som är poesi för själen. Men alla har kanske inte funderat så mycket över beståndsdelarna i en låttext. Daniel Forsberg är själv musiker och har tidigare arbetat på Studiefrämjandet. Här guidar han oss in i textskrivandets värld. (Ur Cirkeln nr 1 2016)

8 tips för att skriva en låttext

Vad handlar det om?

Bestäm vad låten ska handla om. Oavsett om den berör hjärta och smärta, party, sex eller politik är vinkeln viktig. Vad vill Du säga? I vissa låtar är djupsinnighet, samhällsengagemang eller personlighet den centrala essensen. Andra gånger kan ett ”viktigt budskap” vara mindre relevant. Då kan en medryckande, lättsam text fungera bättre. Musik och text ska passa ihop och alla låtar och musikstilar har sin unika karaktär och känsla.

Bryt reglerna

En sångtext är ingen doktorsavhandling eller skoluppsats. Regler i språk och meningsbyggnad kan brytas hej vilt så länge resultatet ger rätt effekt. Vissa texter gör sig bäst som läst poesi, men många dikter passar också som tonsatta. Mando Diao släppte exempelvis succéalbumet ”Infruset” med nyskriven musik till Gustaf Frödings poesi.

Våga ärlighet

Många är vi som tilltalas extra av en text som känns äkta, ärlig och trovärdig. Ofta känns ett jag-budskap mer personligt. Detta oavsett om den bygger på egna erfarenheter eller är kryddad med fiktion. Våga vara glad, våga göra ont och våga mena det du skriver.

Hitta formen

De vanligaste byggstenarna inom pop- och rockmusik är berättande unika verser samt refränger som repeteras ett flertal gånger. Jämför detta med traditionella visor som ofta bara har verser. Hur kort eller lång texten bör vara finns det naturligtvis inga regler för.

Rim och rytmik

Det är vanligt att låttexter har rim, men det är definitivt inget måste. Likväl som rim kan ge en extra elegans, kan för många eller för ”billiga” rim sänka låten rejält. Något som är viktigt är att texten, oavsett innehåll, ”rimmar” med musiken och att fraserna har flyt och passande rytmik. Att leka med språket på det här sättet är en viktig ingrediens i bland annat hiphopens rhymes.

Konkret eller abstrakt?

Vill du att lyssnaren direkt ska förstå texten, eller ska man få mer utrymme att tolka själv? Jämför exempelvis Lars Winnerbäcks konkreta fras ”Jag dricker glögg med balkongdörren öppen i natt. Jag är så trött på alla mail och koder. Jag vill ha dig här på riktigt i natt.” med Joakim Berg i Kents betydligt mer abstrakta stycke ”Sagor för barnen som är som du, om en tunnel vid ljusets slut. Jag är din vän och vi lär oss av varann.”

Metaforer och hookar

Bildliga liknelser – metaforer – kan göra texten extra kraftfull och igenkännande. Ett exempel på en låt med många metaforer är Timbuktus ”Strö lite socker på mig”, som till en början kan låta som vilken kärlekslåt som helst, men som handlar om hans förhållande till musiken. Man pratar också om hookar – textfraser som sticker ut och gärna fastnar som klister i folks huvuden. Några exempel är Raymond & Marias ”Ingen vill veta var du köpt din tröja” och Basshunters ”Jag känner en bot”, båda är unika fraser som säkerligen bidrog till att låtarna blev hits. Och alla minns vi väl att Niklas Strömstedt ”körde på en fågel och begravde den”.

The x-factor

Våga experimentera och vara originell. Den mest galna och genrebrytande idén kan göra att låten sticker ut ur mängden och därmed väcker intresse. Något som inte följer mallen och känns helt off i sammanhanget, kan vara just det som får helheten att lyfta. Ett exempel är Miriam Bryants tolkning av Lisa Nilssonslåt ”Allt jag behöver”. Den tillkomna frasen ”Det kommer till och med bli lätt. Du är så
jävla inkomplett” ger den gamla låten en helt ny identitet och kaxighet.

SÅ HÄR TÄNKTE JAG

DANIEL FORSBERG "JOHN DANIEL" OM SIN LÅTTEXT ROSA HIMMEL

Min egen låt ”Rosa himmel” handlar om att återfinna den speciella känslan från första förälskelsen. Jag har valt ett jag-budskap, varit personlig och kryddar med fiktiva detaljer.

Flera metaforer bildsätter låten. Orden ”ändra färg” kan exempelvis både syfta på himlen rent bokstavligt, men också önskan om att livet i stort kan förändras. ”Spränga berg” syftar på dåtidens svulstiga bandspelare som kallades just för Bergsprängare. Titeln ”Rosa himmel” är i sig en metafor för förälskelse.

I den sista versraden invänder jag mot mina egna tankar och visar mig reflekterande. Det kan göra att refrängens trovärdighet ökar. Den ”hookigaste” delen och den fras som flest personer har kommenterat är ”Du smakade dillchips och ljummen Coca cola”. Kanske sticker meningen ut för att den väcker flera sinnen på en gång – både smak, doft och syn. Men också för att den känns barnslig och lekfull.

Vers:                
Och jag minns det som igår
Du smakade dillchips och ljummen Coca cola
Scorpionsballader på TDK-kassetter som kunde spränga berg
Och det händer än idag att jag undrar hur du har det
Det låter nog patetiskt att romantisera om något som var så längesen

Refräng:                     
Men sån är jag, och bara några berg och dalar bort
Rosa himmel, kom tillbaka
Det kan aldrig vara för sent att ändra färg
Kom tillbaka, rosa skimmer
Drömmer du som jag, säg ja

TVÅ FRÅGOR TILL LÅTSKRIVARE HOS STUDIEFRÄMJANDET

  1. Finns det någon känd låt som du tycker har en extra bra text? Vad gör den så bra?
  2. Har du något personligt tips på vad en bra låttext bör innehålla

Frida Herchenröther, Tikkle Me (Eskilstuna)

  1. En låt som berör mig är ”Det överexponerade gömstället” av Bob Hund. Den innehåller så otroligt många metaforer och är både starkt politisk, djupt poetisk och känslomässigt naken på en och samma gång.
  2. Jag skriver ofta själv utifrån ett tema och provar mig fram med olika rim. Texten bör gå att tolka på flera sätt och vara starkt sammanflätad med melodin.

Armin Memic,In Hours (Linköping)

  1. Jag gillar texter som målar upp en bild – som en bra bok, gärna med en fängslande berättelse som berör. En sådan låt är ”End of the World” med Skeeter Davis.
  2. Försök att skapa en stämning genom att måla upp mentala bilder för lyssnaren.

Anna Lång, Luntgatan Girls (Norrköping)

  1. ”Jag dör för dig” med Silvana Imam - så fin och enkel kärlekslåt. Den känns naken och ärlig, inget knussel liksom.
  2. Krångla inte till det. Berätta som det är, rakt upp och ner. Sedan kan du censurera och bädda in i efterhand – om det blev för ärligt.

TEXTEN VÄRDERAS HÖGT

Låtskrivarnas organisation Stim värderar text och musik lika mycket i sin standard-fördelning för ekonomisk ersättning.

Låtar som artikeln refererar till är Lars Winnerbäck – Hugger i sten, Kent – Pärlor, Miriam Bryant – Allt jag behöver, Timbuktu – Strö lite socker på mig, Raymond & Maria – Ingen vill veta var du köpt din tröja, Basshunter – Boten Anna, Niklas Strömstedt – Sista morgonen.

Läs mer om Studiefrämjandets musikverksamhet!

Ur Cirkeln nr 1 2016.

  • Text: Daniel Forsberg
  • Senast ändrad: 2 juli 2020