Möt cirkelledaren Moa Lenngren
"Det enda vi visste var att vi ville ha ett band!" Läs intervjun med Moa Lenngren från rockbandet Browsing Collection. Tidningen Cirkeln ges ut av Studiefrämjandet. (Ur Cirkeln nr 3 2015)
Namn: Moa Lenngren, 22
Bor: Skövde
Gör: Spelar i bandet Browsing Collection. Jobbar som musiklärare och har just tagit examen i dataspelsmusik vid Högskolan i Skövde.
Gillar: Äventyrliga resor och snygga gitarrer. Och att shoppa skor.
Ogillar: Kött, ostämda gitarrer och elaka människor.
Vilka är ni?
Vi är ett band som spelar trallvänlig rock n´roll med punkattityd och metalinslag. Vi är ett osignat band som kämpar för att etablera oss.
Hur började det?
För sju år sen. Vi var unga och visste inte varför och hur – bara att vi ville ha ett band. Det var liksom det enda vi visste. Vi körde de ackord vi tyckte lät bra. Vi tänkte inte heller på att vi var fyra tjejer och att det var ganska ovanligt.
Hur har ni blivit bemötta?
Vi har förstås lärt oss att musikbranschen ser olika på tjejer och killar och fått ta emot en del skit. Men det har stärkt oss.
Ni spelade i somras på Studiefrämjandets Nemisscen på Sweden Rock. Hur var det?
Man kan säga att det lyfte hela vår tillvaro.
Du är cirkelledare i ert band. Hur leder du?
Jag är väl den som styr upp och planerar. Får ihop allt och får alla i gruppen att fungera tillsammans.
Ge några råd till en ny cirkelledare i ett nytt band.
Oj… Ha kul, skulle jag säga. Sätt upp delmål. Ibland kan det bli obalans om man vill olika mycket i bandet. Mitt råd är att ta det upp till ytan och ha en öppen diskussion om det. Se till att alla får en talan och försök dra nytta av varandras olikheter.
Hjälper det att prata?
Alltså, det är inte alltid lätt att hitta en lösning. Ett sätt är att backa ett steg och hitta ett nytt projekt som alla kan samlas kring. Det är viktigt att alla får bidra med sin grej, och bli accepterade för det.
Du jobbar också som lärare, något du tar med dig som ledare i bandet in i klassrummet?
Hela tiden peppa och visa ett tydligt mål. Sen försöker jag att få saker och ting att verka roliga och inte som ”tråkiga uppgifter”.