Fixa Facebook i föreningen
Hur lockar ni folk till ert arrangemang? De flesta föreningar och nätverk syns på sociala medier. Några har ännu inte kommit igång. Dags att göra det nu. Här är era nio första steg. (Ur Cirkeln nr 1 2017)
1. Gå med i Facebook
Har ni inte en Facebooksida i föreningen, skaffa en. Här är adressen: https://www.facebook.com/pages/create.php. Följ Facebooks anvisningar eller fråga någon som vet. Fundera över vilka som ska vara redaktörer, alltså ha rätt att hantera er Facebooksida.
2. Låt sidan leva!
Se till att er Facebooksida lever. Berätta om era planer och ställ frågor till följarna. Det skapar dialog och engagemang. Låt följarna känna sig speciella och välkomna till er!
3. Skapa ett evenemang
Ett evenemang kan skapas från din privata Facebooksida, eller från föreningens. Leta upp fliken ”skapa evenemang” och följ instruktionerna. Här lägger du ut information om evenemanget så det är bra om du funderat över detta i förväg, se nästa punkt!
4. Gör ditt evenemang lockande
Nu gäller det att tänka lite ”sälj”. Varför ska man komma just till ert evenemang? Använd text, bilder och gärna filmsnuttar. En lockande inbjudan är avgörande, så lägg ner lite möda här. Titta på hur andra har gjort. Varför blev det lyckat?
5. Bjud in folk
På Facebook är tanken att du berättar för dina vänner, som sedan berättar vidare för sina vänner och så vidare… Om det är intressant vill säga. Är ni en förening, uppmana medlemmar att bjuda in sina vänner till föreningens Facebooksida, och till era evenemang. Se till att börja i tid så att inbjudan hinner spridas.
6. Annonsera för att nå fler
Facebook kan – mot betalning – skicka er inbjudan till utvalda målgrupper. Det går till så att ni avgränsar en målgrupp som ni tror är intresserade av ert arrangemang, till exempel naturintresserade i Gästrikland i åldern 20–35 år. Med en budget på 300 kronor kan ni nå många. Facebook guidar er hur ni ska göra eller googla ”annonsera på Facebook”.
7. Börja med Facebook – komplettera sedan
Skapa ett Facebookevenemang så fort ni har bestämt när, var, hur etc. Den näst största sociala kanalen i Sverige är Instagram. Mer än hälften av alla kvinnor under 35 år använder nu Instagram dagligen! Här kan du lägga till så kallade hashtags så att fler hittar era aktiviteter. (Har ni till exempel agility i Karlstad så lägg till #agility #hund #hundar #hundliv #hundägare #karlstad). Låt alltid tidningar och radio få veta vad som är på gång. Kanske skriver de en notis eller artikel, helt gratis. Och glöm inte lappen utanför Konsum.
8. Ta hand om besökarna
Ta hand om besökarna, genom att bjuda in dem som vänner till er förening på Facebook. De kanske kommer på nästa event, eller blir medlemmar.
9. Övervinn din sociala-medier-ångest
Du som är ovan vid sociala medier kanske känner att alla har hunnit mycket längre och kan mycket mer. Visst, men det är inget argument för att låta bli. Tänk i stället att det inte behöver bli perfekt från början.